Knihy jsou můj život.

Knihy jsou můj život.

pondělí 19. října 2020

Přečteno: srpen 2020

Allan Zullo, Mara Bovsun – Děti holocaustu 

Příběhy devíti dětí, které prokázaly obrovskou statečnost a odvahu. Příběhy devíti dětí, které se nevzdaly, doufaly a bojovaly o přežití. Příběhy devíti dětí, kteří přežily holocaust. Statečné děti, které si prošly peklem, mnohdy ztratily všechny své příbuzné, ale prokázaly obrovskou vůli, vůli přežít. V knize jsou popsány jejich životní příběhy během válečné doby, ale i doby po ní, kde se usadily, s kým a kde pracovaly. 
Knihy o válce mne vždycky zasáhnou. Období holocaustu bylo jedno z nejhorších v našich dějinách. Číst knihy na toto téma mě nesmírně baví, ale zároveň i hodně bolí. A příběhy, které se týkají dětí, mne zasáhnou o něco víc. Při čtení těchto knih si vždycky říkám, jak to mohli lidé dělat, jak na to mohli mít žaludek ubližovat druhým. Přestože čtení těchto knih není mnohdy jednoduché, je potřeba aby se četly co nejvíc, aby se na tuto hrůznou dobu nezapomnělo. 
Hodnocení: ****

Alena Mornštajnová – Hana


Příběh jedné slečny, která si v předválečném období myslela, že se vdá, bude mít děti a bude žít po boku milujícího manžela. Ale přišla válka. Ona nechápala, co to pro ni bude znamenat. Vždyť je jen Židovka, má jiné vyznání, jinak je to člověk jako každý druhý. Začala chápat, až když byla nucena nastoupit do transportu do Terezína. Poté začala chápat, čeho všeho je válka schopná. Čeho všeho jsou lidé schopni spáchat na druhých lidech. Dívka je zlomená, uzavřená do sebe, nemluví. Jedná se o příběh o odvaze, o vůli žít, o velké lásce, zvratech a tajemstvích. 
Tato kniha je všemi velmi opěvovaná a ani já nemohu jít proti proudu. Nečetla jsem ji během jejího největšího boomu a jsem ráda, že jsem si na přečtení počkala, až bude ten správný čas. Kniha je skvělá. Paní Mornštajnová opravdu ví, jak napsat příběh na motivy skutečných událostí a čtenáře vtáhnout do děje hned od první stránky. Nemohla jsem se od knihy odtrhnout, musela jsem číst dál a dál. Ale byly zde i místa, ze kterých mi bylo úzko. Ale i ty dávaly knize ten správný nádech. Příběh je protkaný emocemi a dramatem. Je to kniha, která vás vezme a nepustí. 
Hodnocení: *****

Søren Sveistrup – Kaštánek 

Příběh nás zavádí do Kodaně, kde je na místním předměstí nalezena mrtvola brutálně zavražděné ženy, u jejíhož těla se najde figurka z kaštanů, na které se nachází otisk dívky, která před nějakou dobou zmizela a jejíž případ je veden jako uzavřený. Dívka je považována za mrtvou. Po nějakém čase dojde k další vraždě, je nalezena další zohavená mrtvola, u které je znovu nalezena kaštanová figurka opět s otiskem zmizelé dívky. Vyšetřovatelé jsou na pochybách, jestli byl tehdejší případ vyšetřen správně, je snad možné, že by došlo k chybě, policie něco přehlédla a dívka by mohla být na živu? 
Kaštánek má na Databázi knih docela vysoké hodnocení a moji blízcí, kteří knihu četli, tak se jim moc líbila. Mně kniha zase tolik nezaujala. Asi jsem od knihy měla moc velká očekávání. Námět se mi líbil, kniha byla dobře zpracovaná, ale pro mě nebyla moc čtivá, někdy jsem se do čtení musela nutit. Přesto jsem byla zvědavá, jak to dopadne, kdo je vrahem a jaký je jeho hlavní motiv. Nakonec jsem byla překvapená, protože jsem v hledáčku měla někoho úplně jiného. 
Hodnocení: ***

Sebastian Fitzek – Balíček 


Mladá psychiatrička Emma se zúčastní lékařské konference, a místo aby odjela domů, tak se ubytuje v hotelovém pokoji, kde je znásilněna neznámým mužem. Později zjistí, že se stala obětí psychopata, kterému se přezdívá Holič, protože svým obětem po činu oholí vlasy. Od té doby má Emma strach z jednání s cizími lidmi, bojí se vycházet z domu, všude vidí jen samé nebezpečí. Jednoho dne je svým pošťákem požádána, aby převzala balíček pro souseda. Emma z toho má strach, je to pro ni něco jiného, nového a nebezpečného, ale nakonec tak učiní. Jenže jméno jejího údajného souseda jí není vůbec povědomé. 
Tato kniha se řadí do žánru psychothriller a opravdu oprávněně, protože přesně tohle kniha je. Při čtení jsem místy opravdu nevěděla, co je realita, co je lež, nebo co se Emmě odehrává v její pohnuté mysli. Jenže vyvstává otázka, jestli Emma opravdu pohnutou mysl má. Nebo má ve svém okolí jen lidi, kteří se z ní snaží udělat blázna? Kniha byla skvělá, hodně čtivá přečetla jsem ji na jeden nádech. Měla jsem ji na poličce už dlouho, konečně na ni přišla řada a já si říkám, proč tak skvělá kniha byla tak dlouho odsunutá? Pokud máte rádi zamotané příběhy s psycho tématikou tahle kniha je přesně pro vás. 
Hodnocení: ****

Cass Green – Sama v černém lese


Neve je mladá dívka, která žije v Londýně. Poté, co se rozešla s přítelem Danielem, si nějak neví rady se svým životem, bydlí u své sestry, má špatně placenou práci a vymetá jeden večírek za druhým. Jednoho večera, když se vrací od jakéhosi pána, potká na mostě ženu, která je jen spoře oblečená a je vidět, že něco není v pořádku. Neve se rozhodne s ní promluvit, případně jí dát peníze na taxi. Dají se spolu do řeči a náhle se tajemná žena rozhodne dát Neve obálku. A bez jakéhokoli vysvětlení spáchá sebevraždu skočením do ledové Temže. Neve je zděšená. Později se dozví, že v té obálce byla závěť vedená na její jméno, kde jí záhadná žena odkázala chalupu. Zpočátku z toho má Neve divný pocit, ale nakonec se rozhodne si chalupu nechat, stejně nemá kam jít. Jenže když dorazí na místo, zjistí, že chalupa se nachází uprostřed lesa, na samotě. Na oknech jsou mříže, všude velký nepořádek. Po pár nocích Neve zjistí, že se kolem chalupy dějí divné věci, které ji začínají hodně děsit. 
Sama v černém lese pro mne byla náhodná koupě v knihkupectví, kdy mě zaujala anotace. Dlouho jsem její čtení odkládala, ale nakonec mě příběh hodně překvapil. Kniha pro mě byla čtivá a hodně napínavá, v příběhu na mě čekalo hned několik překvapení a zvratů. Tajemná kniha, která se mi hodně líbila. 
Hodnocení: *****

Charlotte Link – V údolí lišek 


Mladá žena Vanessa projíždí krásnou krajinou se svým manželem. Při jízdě se pohádají, jejich pes potřebuje vyvenčit, tak se rozhodnout zastavit na odpočívadle. Ona se rozhodne zůstat u auta a její muž se psem zmizí v lesíku. Náhle se za Vanessou objeví jakýsi stín. Je unesena a odvezena do jakési jeskyně, kde jí její věznitel zavře do dřevěné bedny a dá jí jídlo a pití tak na týden. Její věznitel zmizí a přemýšlí, jak jejího manžela požádat o výkupné. Jenže než tak stačí uskutečnit je policí zatčen za jiný trestný čin a uvržen do vězení. Uvězněná Vanessa je ponechána svému osudu. 
Kniha byla zajímavá, četla se mi dobře, i když tam byly části, které bych klidně proškrtala. Byla napsaná tak, že jsem nevěděla, jestli se Vanessa ze svého vězení dostala nebo nedostala, autorka čtenáře nechá na pochybách až do konce příběhu. Přestože od začátku víme, kdo za únosem stojí, je příběh napínavý a čtivý. Byla jsem zvědavá, jak se s tím autorka popere, a musím říct, že mě mile překvapila. 
Hodnocení: *****

Hans-Joachim Lang – Ženy z bloku 10 – Lékařské pokusy v Osvětimi 

Knih o Osvětimi, o děsech, které se tam děly, o příbězích, které tam lidé prožily jsem četla hodně, ale dosud jsem ještě neslyšela o tom, co se dělo v bloku 10. Při čtení této knihy mne mrazilo. Probíhali zde pokusy hlavně na ženách, ale i na mužích, kdy jim byla prováděna sterilizace, kterou prováděli dva lékaři. Jiní lékaři prováděli i další hrůzné pokusy. Tímto blokem prošlo přibližně 800 žen, kdy každá z nich zde prožila neskutečné utrpení a bolesti. Ty ženy, které odtud vyšly živé a přežily holocaust si nesly následky až do konce svých životů. Je to pro mě nepředstavitelné, jak se tohle mohlo dít. Proč se to vůbec dělo a k čemu to bylo dobré. 
Přestože čtení pro mě bylo docela těžké, kniha na mě tolik nezapůsobila. Kniha je psaná spíše jako naučná literatura, já jsem čekala, že v knize budou jednotlivé příběhy žen, které ty hrůzy museli podstoupit. Byly tam jen místy citovány. I tak je kniha hodně mrazivé čtení. 
Hodnocení: ***

B. A. Paris – Za zavřenými dveřmi 


To, co se na první pohled může zdát jako dokonalé manželství, může být ve skutečnosti jedna velká, dokonalá lež. Mnozí z vás znají někoho podobného, jako je dvojice Jack a Grace. Jack působí jako milionový manžel, který se o svou ženu stará, pečuje o ni, Grace je zase žena, která umí skvěle vařit, stará se o svého muže a je mu nablízku. Působí jako nerozlučná dvojice, která je do sebe neskutečně zamilovaná a šťastná. Jednoho bez druhého byste jen těžko našli. Ovšem, co všechno se ve skutečnosti děje za zavřenými dveřmi se dozvíte až tehdy, když si knihu sami přečtete. 
Mé první setkání s autorkou a musím říct, že i když je už kniha starší, tak já jsem z ní byla nadšená. Nebylo moc snadné pro mě knihu číst, ale pohltila mě. Přečetla jsem ji během jednoho dne. Příběh je čtivý, napínavý, místy neuvěřitelný až strašidelný. Hodně často jsem se ptala, proč? Jak je to možné? 
Hodnocení: *****

Heather Morris – Tatér z Osvětimi 

Tato kniha je vlastně skutečný příběh. Je napsaná v období holocaustu, kdy slovenský žid Lale je deportován do Osvětimi. On i další tisícovka lidí nic netušící. Myslí si, že ho Němci potřebují na práci. To ovšem ještě nevěděl, o jakou práci se jedná. On se dostane k práci tatéra, který má příchozím vytetovat již nám všem známá čísla na předloktí. On jako tatér měl jistá privilegia, volnost a proto se rozhodl, že bude pomáhat druhým, hlavně co se přídělů jídla týče. Podle mého názoru pomohl hodně lidem, někteří by bez jeho pomoci zemřeli. On sám nemyslel na to, co by se mohlo stát, kdyby ho chytili při činu. On chtěl přežít a dělal proto všechno. Staral se o druhé. A doufal, že jednou přijdou lepší zítřky, které přinesou slunce, a on bude žít spokojený život s jeho milovanou dívkou. 
Jeden z mnoha příběhů o holocaustu. Takových příběhů je hodně. Tatér je jedna z těch, která si zaslouží pozornost, protože je zde vyprávěn příběh o veliké odvaze a obětavosti. O tom, že i když lidé umírali, žili v hrůzných podmínkách, pořád věřili, že jednou bude líp a nevzdávali se. Pomáhali si navzájem, aby přežili. Děkuju za to, že takové knihy jsou. 
Hodnocení: ****

Sára Saudková – Déšť 


Na pražské periferii je nalezeno tělo mrtvé ženy, která kdysi bývala hodně krásná. Zjistí se, že žena byla zneužívána, týrána a nakonec zavražděna. Případu se ujímá Oldřiška, svérázná žena, která se s ničím nemaže, ale v oboru je kapacita. Má k dispozici skvělý tým, na který by sama nedala dopustit. Díky jejich zapálení má oddělení vysokou objasněnost případů. Pátrání je zavede do hodinových hotelů, kde o nevěru není nouze. Oldřiška je rozhodnutá, že případ vyřeší za každou cenu, protože když se do něčeho dá, nehodlá se vzdát. 
Mojí nejoblíbenější postavou se stala právě Oldřiška, líbilo se mi, jak ji autorka vykreslila. Líbilo se mi, jak se s ničím nemaže a řekne všechno, co si myslí a je hodně svá. Celkově se mi kniha hodně líbila, přestože tam bylo hodně sexu, místy i sprostých slov, autorka to podala tak, že příběh byl hodně čtivý a plynul hezky dopředu. Co mě trochu mrzí je, že konec byl moc rychle useknutý a najednou jsem byla na poslední stránce. Čekala jsem nějaké vysvětlení, trochu rozepsanější konec. Ale i tak jsem ráda, že jsem si knihu přečetla, protože za mě byla prostě dobrá. 
Hodnocení: ****

Sára Saudková – Špína za nehty 

Další kniha v pořadí od autorky Sáry Saudkové, která se mi líbila, i když Déšť za mě o něco lepší. V příběhu se setkáváme s Karlem, který je úspěšným architektem, vede úspěšný a spokojený život se svou manželkou Anetou. Další postava na scéně je Klára, žurnalistka, která pobývala v Americe a je to Anetina někdejší nejlepší kamarádka. Osudy těchto lidé se propletou a vzniká nám příběh protkaný nevěrou, vraždami, záhadami a starými tajemstvími, které mely být zapomenuty a nikdy neměla vystoupit na povrch. 
Kniha se mi četla dobře, líbilo se mi, jak byla psaná z pohledů jednotlivých postav, kdy jsme mohli nahlédnout do jejich mysli. Příběh je dobře propracovaný, místy tajemný a hlavně plný nečekaných překvapení a odhalení. Déšť se mi líbil o něco více, protože má v sobě větší detektivní nádech a to je přeci jen moje krevní skupina. I tak jsem si knihu ráda přečetla, byla čtivá. Přemýšlím, že si pořídím i další knihu, protože ta má být zase více detektivní a je poněkud silnější, než tyto dvě, tak bych chtěla vědět, co pro nás autorka připravila dále. 
Hodnocení: ****

Žádné komentáře:

Okomentovat